Waterpomp vervangen

We behandelen in dit artikel het vervangen van de waterpomp, maar omdat er vele merken en modellen auto’s zijn, is het onmogelijk om gedetailleerde aanwijzingen te geven die voor elk type auto geldig zijn. Toch willen we duidelijk maken dat het plaatsen van een nieuwe waterpomp in uw auto een klus is die goed is uit te voeren door mensen die een beetje handig zijn. Als u een reparatie aan uw eigen auto uitvoert, dan is het raadzaam om vooraf de handboeken met daarin de technische documentatie van uw auto (merk, type en bouwjaar) te raadplegen. Dat kan vele problemen voorkomen.

 

We beginnen met het verwijderen van het koelwater. Vang het koelwater op in een schone emmer. Is het koelwater roestig of vuil of is het meer dan twee jaar oud, dan moet het vervangen worden. Het is verstandig om in dat geval het koelsysteem goed door te spoelen voordat u de nieuwe waterpomp te plaatst, omdat vervuild koelwater de oorzaak kan zijn van het defect raken van de waterpomp.

 

Voordat we bij de waterpomp kunnen komen om er aan te werken, moeten er eerst een aantal andere onderdelen verwijderd worden. Dat is in ieder geval de koelventilator van de radiator. Maar het kunnen ook nog andere onderdelen zijn. In de technische documentatie documentatie van uw auto vindt u er alles over. Het is het niet altijd nodig om slangen en kabels die aan deze onderdelen zitten te verwijderen, want soms hoeven ze alleen maar een beetje opzij geschoven kunnen worden om te waterpomp te bereiken. In ieder geval moet de aandrijfriem van de waterpomp verwijderd worden. Let voor dat u dat doet goed op hoe deze aandrijfriem loopt, want vermoedelijk worden met deze riem ook nog andere onderdelen aangedreven.

 

Als u bij de pomp bent aangekomen moeten alle slangen die daar aan vast zitten verwijderd worden.

Verwijder vervolgens alle bouten waarmee de pomp vast zit en maak notities van de lengte en de plaats waar deze bouten zitten, zodat u de nieuwe pomp op de juiste wijze kunt monteren.

Verwijder nu de pomp van de automotor. Als dat niet gemakkelijk gaat, controleer dan eerst of echt alle bouten verwijderd zijn. Forceer niets.

Als u de oude pomp losgemaakt hebt, verwijder dan zorgvuldig de oude pakking van de plaats waar de pomp zat.

Borstel alle montagebouten schoon, zodat alles in orde is voor het plaatsen van de nieuwe pomp.

Voordat u de nieuwe pomp plaatst, moet u eerst de pakking aan beide zijden insmeren met een dun laagje coating. Plaats dan de pomp op het motorblok. Probeer met de hand of de pomp vrij kan ronddraaien en draai dan de bouten goed aan, maar niet al te vast om beschadigingen te voorkomen.

Vervolgens sluit u de slangen van de waterpomp aan en bevestigd alle verwijderde onderdelen weer in omgekeerde volgorde waarin ze gedemonteerd zijn. Let er vooral op dat alle slangen en kabels op de goede plaats zitten en niet in contact kunnen komen met draaiende delen van de motor.

Sluit de ontwateringsopening van de radiator en voeg de juiste hoeveelheid koelwater, vermengd met de juiste hoeveelheid antivries.

Start de motor, en controleer op lekken in het koelsysteem en op het goed functioneren van alle onderdelen die tijdens het werken aan de waterpomp zijn los geweest.

De verwarming van de auto moet op maximaal staan, maar laat de vulopening van de radiator nog even open, om alle luchtbelletjes uit het water te laten ontsnappen.

Vul tot slot de koelvloeistof nog aan tot het juiste niveau en sluit de radiator weer af met de dop. Controleer nogmaals op lekken in het koelsysteem als de motor op temperatuur is gekomen, met afgesloten radiator dop.

Laat de motor minstens 15 minuten draaien. Zet dan de motor uit en controleer tot slot de aandrijfriemen die tijdens het werk aan de waterpomp los zijn geweest