Waarom krukaspoelie vervangen?

Via de krukaspoelie wordt de riem aangedreven die de aandrijving verzorgt van onder meer de dynamo, de stuurbekrachtigingspomp en de aircocompressor. Krukaspoelies hebben echter meer taken: ze dempen sinds jaar en dag ook de torsietrillingen van de  krukas. In moderne dieselmotoren voldoen deze traditionele poelies echter niet meer. Een moderne krukaspoelie van topkwaliteit moet ook lage frequentietrillingen van de motor bestrijden. Deze trillingen zijn een direct gevolg van de maatregelen die de autofabrikanten nemen om dieselmotoren schoner en zuiniger te maken. Het stationair toerental loopt terug, de compressieverhouding stijgt. Daardoor nemen de lage frequentietrillingen van de motor toe.

 

Ook de moderne, ontkoppelde krukaspoelie met geïntegreerde trillingdemper is aan slijtage onderhevig. Het advies luidt daarom om moderne krukaspoelies elke 60.000 kilometer te controleren. Daarnaast is het aan te raden om de krukaspoelie tegelijkertijd met de distributieriem te vervangen. Bij het vernieuwen van de distributieriem moet de krukaspoelie in de meeste gevallen immers toch gedemonteerd worden. Een versleten krukaspoelie leidt niet alleen tot meer geluid en trillingen, die de automobilist en  zijn passagiers kunnen irriteren. Doordat de trillingen van de motor onvoldoende worden gedempt, worden de riemaandrijving en de aangedreven componenten ook zwaarder belast. Dat beperkt de levensduur van de diverse onderdelen. Ook daarom is het  verstandig om niet op de vervanging van een krukaspoelie te bezuinigen.