Tweemassavliegwiel

Gesitueerd tussen motor en versnellingsbak, vervult de koppeling hoofdzakelijk volgende taken:
– Koppeloverdracht tussen motoren versnellingsbak zonder stokken en stoten.
– Ontkoppelen van motor en versnellingsbak omschakelen mogelijk te maken.
– Motortrillingen dempen om het comfort te ver beteren en de versnellingsbak te beschermen.

 

De technologie van gisteren
Conventionele koppelingen zijn uitgerust met torsieveren met een werkingshoek van ±8 tot ±12°. Al bij al een vrij beperkte capaciteit. Deze technologie wordt tot op vandaag gebruikt in minder trillingsgevoelige motoren. De variant met torsie veren met “brede werkingshoek” tot ±20° is NIET geschikt voor moderne trillingsrijke motoren, en wordt in eerste montage zeer zelden toegepast.

 

De technologie van vandaag
Dankzij toptechnologie bieden tweemassavliegwielen een werkingshoek van ±60°. Deze betrouwbare en onder tussen onmisbare technologie wordt door alle automobiel constucteurs in eerste montage toe gepast. Middeklassevoertuigen, luxewagens, diesels,benzine, hybride, 2/3 van alle nieuwe voertuigen zijn ondertussen met een Tweemassavliegwiel uitgerust!

 

De technologie van gisteren en van vandaag
Er worden steeds hogere krachten uitgeoefend op de aandrijflijn. Constructeurs willen tegemoedkomen aan de steeds hogere eisen op het vlak van vermogen en comfort met steeds lagere CO2 uit stoot (Euro 4/5). Ex treem koppelrijke motoren met steeds kleinere cilinder inhoud in steeds zwaardere voertuigen. De daaruit voortvloeiende trillingen en onbalans kunnen on mogelijk nog uitgeveerd worden door conventionele koppelingen.

 

Voordelen van tweemassavliegwiel:

1. Uitstekende trillingsdemping

2. Brandstofbesparende eigenschappen dankzijsoepel rijden op lage toerentallen

3. Optimale geluidsdemping

4. Schakelcomfort dankzij de kleine inerte massa

5. Optimale werking bij start/stop