Motorschade en cilinderkoppakkingen

De oorzaak van motorschade wordt vaak afgeschoven op de cilinderkoppakking. Is deze analyse juist? We nemen een aantal schades onder de loep.

 

1. Gaslekkage bij een meerlagen metaal-elastomeer koppakking.

Uitval door drukopbouw in het koelsysteem. Schadebeeld: Bij deze meerlagen metaalelastomeer koppakking zijn lijnvormige afdrukken te zien. Deze afdrukken zijn veroorzaakt door het cilinderkopoppervlak en lopen richting verbrandingsruimte.

 

Oorzaak: De structuur van het cilinderkopoppervlak was te grof of helemaal niet bewerkt. Het gevolg was lekkage van verbrandingsgassen in het koelsysteem en thermische overbelasting drukopbouw).

 

Andere mogelijke oorzaken:

– Het koelsysteem is niet afdoende ontlucht, waardoor er geen goede circulatie is van het koelmiddel.

– Het koelsysteem is onderbroken door defecte waterpomp, thermostaat of koelventilator.

– Een hoge uitlaatgastegendruk veroorzaakt hoge temperatuurontwikkeling van de motor. Bijv. door defecte katalysator.

 

Oplossing: Controleer voor montage de cilinderkop zorgvuldig op vlakheid en laat deze indien nodig door een specialist bewerken.

 

2. Gaslekkage. Defect aan cilinderkoppakking.

Schadebeeld: Doorgebrand verbindingsstuk tussen cilinder een en twee.

 

Oorzaak: Door onjuiste aanhaalmomenten en/of het gebruik van de oude cilinderkopbouten was er onvoldoende aanlegdruk met gaslekkage als gevolg. Thermische overbelasting leidde tot verbranding van het verbindingsstuk.

 

Andere mogelijke oorzaken

– Motordelen niet vlak. Verbindingsstukken bij motorblok en cilinderkop vervormt

– Verkeerde motorafstelling, met als resultaat thermische overbelasting.

 

Oplossing: De voorgeschreven montagevoorschriften nauwkeurig volgen.

 

3. Gaslekkage. Defect aan cilinderkoppakking.

Schadebeeld: Verbindingsstuk en pakkingmateriaal tussen cilinder drie en vier verbrand. Donkere verkleuring tussen cilinder drie en twee.

 

Oorzaak: Ongecontroleerd verbrandingsproces had thermische overbelasting van het pakkingsmateriaal en verwoesting van dit materiaal tot gevolg.

 

Oplossing: Voor montage de verstuivers zorgvuldig op dichtheid controleren. Na montage brandstofinspuiting checken.