Montagevoorschrift stuurhuizen en stuurpompen

Checklist:

Hebt u…

– De drukleidingen vervangen? (wordt aangeraden na 5 jaar)

– De stuurbekrachtigingfilter vervangen? (indien aanwezig)

– De spoorstangeindjes vervangen? (wordt aangeraden)

– De stuurkoppeling (tussen stuurhuis en stuurkolom) vervangen?(wordt aangeraden)

– De correcte diagnose gesteld? Ligt een defecte stuurbekrachtigingpomp niet aan de oorzaak van een lek in het stuurhuis?

– Het stuurbekrachtigingsysteem volledig gespoeld? BELANGRIJK, zie hieronder!

 

Belangrijke informatie en tips:

 

1. SPOELEN VAN HET SYSTEEM

Gebruik uitsluitend stuurbekrachtigingolie voorgeschreven door de constructeur.

Hoofdoorzaken voor het slecht functioneren van het systeem zijn:

 

1. Resten van de leidingen in het systeem. Leidingen rotten binnenin en schadelijke rubberdeeltjes en/of bezinksels kunnen voor verstoppingen zorgen in het systeem. Als regel geldt: vervang de leidingen na 5 jaar

2. Een slecht functionerende stuurbekrachtigingpomp. IJzervijlsel afkomstig van de pomp zorgt ervoor dat zelfs bij een pas gemonteerd stuurhuis de keerringen het vrijwel onmiddellijk begeven!

 

HOE CORRECT EEN SYSTEEM SPOELEN:

Na montage van het stuurhuis sluit u alle leidingen correct aan (raadpleeg de momentwaarden van de constructeur, de leidingen te hard aanspannen kan leiden tot beschadiging van de draad). De retourleiding verbindt u nog niet met de pomp maar plaatst u in een opvangreservoir.

 

Vul opnieuw het pompreservoir met olie – start de motor – blijf opnieuw bijvullen totdat de olie bij het verlaten van het systeem even proper is als de olie die u bijvult. (Hierdoor wordt testolie en overige residuen verwijderd) LAAT OOK DEZE KEER DE POMP NIET DROOGDRAAIEN!

 

Sluit nu het systeem (dwz u verbindt de leiding die u zonet gebruikte voor het spoelen met de pomp).

 

Tenslotte wordt het systeem ontlucht. Terwijl het voertuig nog op de brug staat (met onbelaste wielen) draait u – met draaiende motor en het reservoir OPEN – een aantal keren het stuur van links naar rechts.Vervolgens doet u hetzelfde in ‘belaste’ toestand. (Dus wanneer het voertuig van de brug is).

 

Vul olie bij indien nodig.

 

Na het uitlijnen, verzekert u zich er van dat de hoezen nog op hun plaats zitten. (Water en vuil kan na verloop van tijd de stuurlat aantasten)Na demontage van het stuurhuis, plaatst u de hogedrukleiding van de stuurbekrachtigingpomp in een opvangreservoir.

 

TIP:  Verzekert u ervan dat alle aansluitingen luchtdicht zijn, dit kunt u doen door even te lossen en opnieuw aan te sluiten met de juiste aanhaalmomenten. In uitzonderlijke gevallen is het nodig om een vacuümpomp te gebruiken om het systeem te ontluchten.