Montagetips voor vervangen remblokken

De vervanging van remblokken is essentieel bij goed onderhoud aan een auto. Het aanbod van remonderdelen is navenant groot. Maar slechts een paar aanbieders leveren OE kwaliteit. De belangrijkste remonderdelen zijn de remblokken. De meeste remmenfabrikanten laten het wrijvingsmateriaal door specialisten ontwikkelen. Een rempad is namelijk behoorlijk high-tech. Daarbij heeft veiligheid de hoogste prioriteit. Deze wordt niet alleen bepaald door de kortste remafstand op een droge weg. De bepalende factor is, dat deze doelstelling behaald wordt onder moeilijkere omstandigheden zoals warmte, vocht en zout. In deze omstandigheden verzaken namelijk het grootste deel van de zogenaamde aftermarket remblokken.

 

Innovatieve systemen vereisen welomschreven wrijvingswaarden voor elk voertuig. De remwerking is gebaseerd op een ESP van elektronisch vastgelegde bochten, hierin worden ook de wrijving van de remvoering meegenomen. Als de vervangingsremblokjes niet exact overeenkomen met deze richtlijnen, zijn de veiligheidsvoordelen niet meer volledig gewaarborgd. Deze kennis kunnen OE-leveranciers aanbieden. Down-Sizing is voor autofabrikanten een toekomstig ontwikkelingsdoel. Minder gewicht vermindert het brandstofverbruik. Kleinere componenten zullen in de regel ook een mogelijk besparing opleveren. Lichtere remmen, met dezelfde prestaties als zware systemen verlangen uitgebreid onderzoek en ontwikkeling van nieuwe materialen.

 

De lijst van eisen van moderne remblokken kunnen we nog uitbreiden met:

– Het automatisch remmen en stoppen van het voertuig op bergen

– Geruisloos remmen bij wandeltempo (‘Auto-creep’)

– Reductie van fijnstof door de natuurlijke remslijtage.

Deze prestaties worden door de automobielfabrikanten vereist.

 

TIPS!

Voor montage is het verstandig om zowel de remblokken als de remschijven visueel op gebreken te controleren. Het voorkomt klachten en extra kosten.

Inspecteer de oude remblok. Kijk naar het slijtagepatroon, eventuele verkleuring, scheuren, etc. Hierdoor kan een buitensporige slijtageoorzaak aan het licht komen en wordt een toekomstig probleem zoals extreme slijtage voorkomen.

Verwijder roest en vuil. Controleer of de dichtingen van de remklauw niet beschadigd zijn.

De zuiger van de remklauw met beleid terug stellen om te voorkomen dat de afdichtingen scheuren.

Voor nieuwe remsystemen met EPB ( electronic parking brake) dient men een speciaal ontwikkelde tool te gebruiken.

Indien aanwezig, gebruik altijd nieuwe montagedelen zoals klemmen en schroeven.

Reinig de schijf en blok met een remmenreiniger om te ontvetten.

Controleer het remsysteem tijdens de testrit op functionaliteit, geluiden en trillingen.

Aanbevolen wordt ook een inrijfase van +/- 200km. In deze periode dient er er kort en rustig geremd te worden, zodat  schijven en remblokken kunnen lijnen.