Montagetips schokdempers

Veel automobilisten weten het niet, maar zeker 1/3 van hen rijdt rond met slecht  afgestelde of versleten schokdempers. Daardoor rijden zij niet alleen onveilig, zij vormen tevens een sluipend gevaar op de weg voor hun medeweggebruikers. Het is dan ook aan te raden om schokdempers minimaal eenmaal per jaar te controleren. Dat geldt eveneens voor de direct daaromheen liggende componenten, zoals bijvoorbeeld een veerpootlager. Een schokdemper functioneert namelijk zo goed als de omliggende componenten dit toelaten. Maar ook een veerpootlager heeft niet het eeuwige leven. Zo kan de lagering stukgaan en rubberen componenten kunnen verharden of slijten.

 

Slecht functionerende schokdempers leiden onherroepelijk tot klachten. De meest voorkomende zijn:

– Moeilijke controle over de auto bij het bochtenwerk, bij aquaplanning en bij zijwind

– Een langere remweg (ondanks de eventuele aanwezigheid van een ABS-, ASR- of ESP-systeem)

– Een slechte wegligging in het algemeen waardoor het risico van minder controle op de auto toeneemt

 

De oorzaken van bovengenoemde klachten zijn in principe makkelijk te plaatsen. Ze hebben doorgaans alles te maken met problemen van de schokdemper of omliggende componenten. Voorbeelden van gebreken zijn: olielekkage door een versleten zuiger-stangafdichting, een beschadigde chroomlaag van de zuigerstang, een versleten rubberbalg et cetera. Maar ook versleten banden kunnen de oorzaak of medeoorzaak zijn.

 

Dagelijks worden schokdempers aan de meest extreme omstandigheden onderworpen, wat op termijn uiteraard resulteert in slijtage. Niet enkel van de schokdemper zelf, maar ook de service kits zijn van cruciaal belang om de rijveiligheid te garanderen. Service kits helpen de vibraties in de schokdemper te onderdrukken, doen dienst als eindaanslag en helpen de schokdemper te beschermen tegen overbelasting. Overbelasting kan ontstaan door in een diep gat in de weg te rijden, of bijvoorbeeld door op een stoeprand te rijden. In dit soort omstandigheden voorkomt de service kit dat het ventiel binnen in de schokdemper beschadigd wordt.

 

Ook de beschermbalg is van levens belang voor de schokdemper. Indien de zuigerstang van de schokdemper blootgesteld wordt aan stof, water, steenslag en zout, dan zal de levensduur van de schokdemper drastisch verkorten en komt de veiligheid in het gedrang. Het hoogste niveau van rijveiligheid behaalt u  indien zowel schokdemper, schroefveer, alsook service kit steeds in topconditie zijn. Het is dan ook met klem aan te raden dat u bij de vervanging van de schokdempers ook steeds de volledige service kit vervangt en de schroefveren aan een grondige inspectie onderwerpt en indien nodig mee vervangt. De service kits dienen niet enkel tijdens het vervangen van de schokdempers gecontroleerd te worden, maar het is ook aan te bevelen, om tijdens elke onderhoudsbeurt de service kits, schokdempers en schroefveren te inspecteren. Zo voorkomt u dat een schokdemper voortijdig vervangen dient te worden.