Montagetips gasveren

Gasveren zijn hydropneumatische componenten die bestaan uit een metalen buis, een zuigerstang en bevestigingselementen. De metalen buis wordt onder hoge druk gevuld met stikstof en een geringe hoeveelheid olie. De druk in de gasveer kan oplopen tot 990N. Net zoals bij het vullen van autobanden en sommige schokdempers geldt dat het gebruik van stikstof door zijn samenstelling belangrijke technische voordelen biedt. Daarnaast is het gebruik van stikstof niet schadelijk voor mens en milieu. Het gebruik van gasveren bij auto’s groeit de laatste jaren flink, doordat ook steeds meer gasveren bij de motorklep gemonteerd worden. Dit betekent ook dat er steeds meer gasveren vervangen zullen worden.

 

Juiste veren

Gasveren zijn in principe onderhoudsvrij. Beschadigingen, corrosie of verfresten op de zuigerstang kunnen ervoor zorgen dat de gasveer het begeeft (pakkingen worden beschadigd). De cilinderbuis mag dus onder geen beding beschadigen of vervormen. Vermijd bij het monteren daarom dat de gasveer schuin gesteld of verbogen wordt.

 

Drukverlies

Na verloop van tijd wordt de werking van een gasveer minder. Er zijn meerdere oorzaken te noemen waarom een gasveer niet meer optimaal functioneert. Door lage temperaturen tijdens de winterperiode kan er condens in de gasveer gevormd worden. Dit condens kan bevriezen, wat de werking van de gasveer niet ten goede komt. De belangrijkste reden voor mindere prestaties is echter drukverlies, waardoor de motorkap of kofferklep niet meer opgetild kan worden. Verder leiden olieverlies of het breken van de plastic bevestigingen tot vervanging van een set gasveren.

 

Temperatuur

Het is belangrijk te weten dat temperatuurschommelingen de werking van gasveren beïnvloeden. Temperatuurveranderingen hebben namelijk invloed op de duw- en trekkracht van een gasveer. Ook de viscositeit van de olie verandert bij een veranderende temperatuur en daardoor ook de demping prestaties van een gasveer. Een temperatuurverschil van ongeveer 3° C levert een drukverandering van 1%. Tussen zomer en winter is er vaak een drukverschil van 10-15 %. De ideale omgevingstemperatuur om de gasveerdruk te meten is 20° C.

 

Weetje: Bij de eerste bediening van een gasveer na een lange rustperiode (in- of uitschuiven van de zuigerstang) kan er een een zogenaamd kleefeffect optreden. Dit wordt het ‘slipstick-effect’ genoemd. Er is op dit moment meer kracht nodig om de zuigerstang uit en weer in elkaar te schuiven.

 

Vervangingstips

– Vervang altijd beide gasveren tegelijk, aangezien ze gelijkmatig slijten en dezelfde levensduur hebben.

– Monteer gasveren bij voorkeur met de zuigerstang naar beneden gericht (in ruststand), behalve wanneer ze speciaal zijn ontworpen voor een positieonafhankelijke montage.

– Maak de borgveer los voor montage van de gasveer. Druk deze veer na de montage opnieuw in zijn uitgangspositie.

– Verwijder de veiligheidsclip voor montage van de gasveer en breng deze na montage opnieuw aan.