Montage richtlijnen automatische spanner

Wanneer u een automatische spanner vervangt, MOET de motor koud zijn (= kamertemperatuur). Een automatische spanner is immers ontwikkeld om de dimensionale verschillen van het motorblok door thermische expansie te compenseren. Dus als u een automatische spanner op een warme motor plaatst, kan de spanner niet naar behoren werken.

 

De meeste automatische spanners hebben een positiepin op de achterzijde (als de positiepin zich op de motor bevindt, is er een opening op de achterzijde van de automatische spanner). Wanneer men de nieuwe automatische spanner op de motor monteert, MOET de positiepin correct gepositioneerd zijn in de positieopening op de motor.

 

De meeste automatische spanners hebben een bewegende indicator en een markering waarvan de relatieve positie rechtstreeks invloed heeft op de correcte afstelling van de automatische spanner en gevolgen heeft voor de juiste spanning van de distributieriem. Elke afstelling is specifiek voor de spanner. De bewegende indicator en de markering kunnen verschillende vormen hebben en kunnen zich op verschillende plaatsen op de automatische spanners bevinden.

 

Na het afstellen van de automatische spanner, dient u de motor te draaien (het aantal omwentelingen verschilt naargelang de motor) om over de hele distributieriem dezelfde spanning te creëren en om de uitlijning van de markeringen te controleren

 

Voorbeeld: RENAULT 1.4 16V-motor en 1.6 16V-motor

1. Verwijder alle nodige onderdelen om toegang te krijgen tot het distributiesysteem;  Aandrijfriemen,  Plastic nokkenas afschermkap aan versnellingsbakzijde.

2. Breng de motor naar het hoogste dode punt en blokkeer de krukas met het correcte gereedschap.

3. Controleer de uitlijning van de markeringen op de nokkenassen.

4. Blokkeer de nokkenas met het correcte gereedschap.

5. Verwijder de krukaspoelie.

6. Verwijder de distributieriem en de spanrol

7. Installeer de nieuwe automatische spanrol, de nieuwe geleiderol en de nieuwe distributieriem

 

Vervolgens:

– Controleer de plaatsing van de positiepin op de rugzijde van de Automatische spanrol.

– Draai met een Allen-sleutel de stelplaat van de spanner met de klok mee tot de bewegende indicator op 8 mm van de markering staat.

– Zet de spannerschroef vast (0,7 daNm).

– Draai de motor 2 omwentelingen.

– Zet de spannerschroef iets losser en draai met een Allen-sleutel aan de spanner om de bewegende indicator in lijn te brengen met de markering.

– Schroef de spannerschroef aan (2,7 daNm).

– Plaats alle onderdelen terug die werden gedemonteerd om toegang te krijgen tot het distributiesysteem.