Krukaspoelies

Krukaspoelies van met name moderne dieselmotoren zijn aan slijtage onderhevig, met als gevolg trillingen en extra slijtage van andere onderdelen. Via de krukaspoelie wordt de riem aangedreven die de aandrijving verzorgt van onder meer de dynamo, de stuurbekrachtigingspomp en de aircocompressor. Krukaspoelies hebben meer taken; ze dempen sinds jaar en dag ook de torsietrillingen van de krukas. Deze trillingen zijn het gevolg van de krachten die, via de zuigers en drijfstangen, op de krukas werken.

 

Frequentietrillingen

In moderne dieselmotoren voldoen deze traditionele poelies niet meer. Een hedendaagse krukaspoelie moet ook lage frequentietrillingen van de motor bestrijden. Deze trillingen zijn een direct gevolg van de maatregelen die de autofabrikanten nemen om dieselmotoren schoner en zuiniger te maken. Het stationair toerental loopt terug, de compressieverhouding stijgt. Daardoor nemen de lage frequentietrillingen van de motor toe. .

 

Slijtage

De traditionele krukaspoelie is niet of nauwelijks aan slijtage onderhevig. Dat geldt niet voor de moderne, ontkoppelde poelie met geïntegreerde trillingdemper. Corteco adviseert om moderne krukaspoelies na circa 90.000 kilometer te controleren. Daarnaast is het aan te raden om de krukaspoelie tegelijkertijd met de distributieriem te vervangen. Bij het vernieuwen van de distributieriem dient u de krukaspoelie in de meeste gevallen immers toch te demonteren.

 

Zwaarder belast

Een versleten krukaspoelie leidt niet alleen tot meer geluid en trillingen, die de automobilist en zijn passagiers kunnen irriteren. Doordat de trillingen van de motor onvoldoende worden gedempt, worden de riemaandrijving en de aangedreven componenten ook zwaarder belast. Dat beperkt de levensduur van de diverse onderdelen. Ook daarom is het verstandig om niet op de vervanging van een krukaspoelie te bezuinigen.