De katalysator

Al vele jaren moeten auto’s in Nederland voorzien zijn van een katalysator. De bedoeling van een katalysator is om een aantal schadelijke componenten uit het uitlaatgas van uw auto te verwijderen. Die stoffen zijn met name koolmonoxide, stikstofoxide en koolwaterstoffen. Dat gebeurt door die stoffen in andere, niet schadelijke stoffen om te zetten. Om de juiste chemische processen die daarvoor nodig zijn op gang te brengen is een katalysator nodig. De katalysator werkt alleen bij een bepaalde temperatuur, namelijk tussen de 300 en 850 graden celcius. Deze werktemperatuur wordt overigens al na 90 seconden bereikt, dus heel snel nadat u uw auto gestart heeft werkt de katalysator al.

 

Wat ook belangrijk is voor de werking van de katalysator, is de verhouding tussen lucht en benzine (de zogenoemde lambda-waarde). Deze moet binnen zeer nauwe grenzen precies de juiste waarde hebben. Deze lambda waarde wordt geregeld door het motormanagement van uw auto en gemeten via de lambda-sonde, die net voor de katalysator in het uitlaatsysteem gemonteerd is. Als alles goed is afgeregeld, is het deze wijze is het mogelijk dat 80 tot 90% van de schadelijke stoffen uit de uitlaatgassen worden verwijderd.

 

Wat is eigenlijk een Katalysator?

Een katalysator is van oorspong een bepaalde substantie die chemische processen bevordert, zonder daarbij zelf te veranderen. Iedere katalysator werkt uitsluitend voor hele specifieke chemische processen. Wat de katalysator in uw auto genoemd wordt is een deel van de uitlaat waarin zo’n chemische substantie aanwezig. Deze substantie is aangebracht op een onderlaag van bijvoorbeeld keramiek of metaal.

 

Omdat een katalysator zelf niet verandert bij de chemische processen die hij op gang brent, zou in theorie dus de katalysator van uw auto een onbeperkte levensduur hebben. In de praktijk wordt de katalysator toch op den duur aangetast, zodat de uiteindelijke levensduur beperkt wordt. Normaal gesproken gaat een katalysator gemiddeld 5 jaar of 100.000 kilometer mee. Maar als u pech heeft en er van buitenaf mechanische schade optreedt, kan dat nadelig uitwerken op de levensduur.

 

Een 4-gastest is een goede indicatie van de staat waarin de katalysator van uw auto verkeert. Geeft deze test te hoge waarden, dan betekent dat meestal dat de katalysator vervangen moet worden. De lambda-sonde is overigens ook aan slijtage onderhevig en moet afhankelijk van merk en type auto in de regel tussen de 60.000 en 80.000 kilometer vervangen worden.