cilinderkoponderdelen en pakkingen

Wij leveren een compleet programma cilinderkopdelen, zoals cilinderkoppen, pakkingsets, kopbouten en klepstoters. Specialistische onderdelen zijn vaak dichterbij dan je denkt. En sneller in huis.

 

U heeft bij ons nu de keuze uit ruim 260 cilinderkoppen met of zonder nokkenas. Uiteraard met de juiste pakkingsets en kopbouten van topkwaliteit. Uit de praktijk blijkt dat bij een cilinderkopreparatie niet altijd nieuwe cilinderkopbouten gebruikt worden, terwijl dit te allen tijde dient te gebeuren. Hergebruik is niet verstandig en zal onherroepelijk een lekkende koppakking tot gevolg hebben. Kopbouten vervormen namelijk tijdens montage. Na demontage zijn kopbouten bijvoorbeeld beduidend langer dan voor montage. Dat komt niet alleen door thermische invloeden via de motorwarmte, maar ook doordat bijvoorbeeld stalen bouten anders uitzetten dan het aluminium of bimetaal van de motoren. Bovendien wordt een kopbout met de hoekverdraaingsmethode tijdens het aanhalen plastisch, dat wil zeggen blijvend, vervormd. Bij hergebruik van een kopbout is het risico zeer groot dat deze scheurt of breekt, met als gevolg dat het motorblok wordt beschadigd.

 

Montagetips cilinderkoppen:

Doe voor montage van de kopbouten wat olie op het schroefdraad en de kop, besprenkel een schone lap met wat olie en wrijf de bout daarmee in. Olie eveneens beide kanten van de borgring, als deze door de fabrikant voorzien is. Hanteer de voorgeschreven aanhaalmomenten zorgvuldig. Let op: de montagevoorschriften verschillen niet alleen per fabrikant, maar ook per motortype. Gebruik tenslotte uitsluitend voorgeschreven koelvloeistoffen.

 

Vakkundige montage van koppakkingen in zeven stappen:

1. Pasvlakken van de motorcomponenten (cilinderkop en onderblok) zorgvuldig reinigen, ontvetten, coating- en pakkingresten verwijderen.

2. Schroefdraadboringen van de kopbouten dienen van vuil en olie ontdaan te worden. Schroefdraad op beschadiging en lichte gang controleren.

3. Pasvlakken van de motorcomponenten controleren:

– Vlakheid over het gehele pasvlak controleren met een haarliniaal: maximale afwijking in de lengterichting 0,05 mm en dwarsrichting 0,03 mm.

– Grotere afwijkingen dienen vakkundig met een vlakbank bewerkt te worden.

4. Koppakking op motorblok centreren. Let op dat de coating voor de micro afdichting niet beschadigt.

5. Cilinderkop monteren. Beschadigingen in het pasvlak voorkomen. Let op dat eventuele metaalspanen na bewerkingen tijdig verwijderd worden.

6. Kopbouten

– Kopbouten en onderlegringen dienen te allen tijde vernieuwd te worden.

– Schroefdraad en pasvlak licht oliën.

– Als er een onderlegring toegepast wordt, deze ook tussen boutkop en ring licht oliën.

– Let op: in géén geval de cilinderkop oliën ten behoeve van de onderlegring!

7. Aanhaalmoment: aanhaalmoment/Aanhaalhoek: stapsgewijs volgens voorschrift automobielfabrikant.