Behandeling van roest aan het chassis van uw auto

Roest aan het chassis van uw auto ontstaat meestal van binnenuit en kan veel funester zijn voor uw auto dan roest aan de carrosserie. Het probleem is dat roest aan het chassis meestal moeilijker te ontdekken is en ook moeilijker te verhelpen.

 

Beruchte plaatsen met roestproblemen zijn de dorpels of de kokerbalken onder de portieren. Deze vormen een belangrijk onderdeel van de dragende constructie. In deze kokerbalken verzamelt zich condenswater, dat als het goed is via afwateringsgaten weer verdwijnt. Hoewel deze afwateringsgaten vrij groot zijn, kan het toch gebeuren dat ze verstopt raken, bijvoorbeeld door rottende bladeren of een (onjuist uitgevoerde) tectylbehandeling. Als bij inspectie van deze kokerbalken roest aanwezig blijkt te zijn, dan is een antiroestbehandeling sterk aan te raden.

 

Hoe roest aan de kokerbalken behandelen?

Allereerst moet de binnenkant van de kokerbalken goed schoongemaakt worden met (veel) water. Het beste gaat dat met een hogedrukspuit, maar ook een tuinslang kan goede diensten bewijzen. Hoe schoner de kokerbalken zijn, hoe beter de rest van de behandeling helpt.

 

Als de kokerbalken goed schoon gespoten zijn kan vervolgens het metaal worden ontroest met een roestoplosser. Als dit gebeurd is moeten de kokers na 24 uur opnieuw met veel water gespoeld worden om alle resten te verwijderen. Hierna is het metaaloppervlak voorzien van een niet doordringbare laag, die opnieuw roesten voorkomt. Als alles geheel droog is kan er een extra conserveringslaag aangebracht worden voor een langdurige bescherming. Dit is dan een soort beschermingswas, die tot wel tien jaar kan meegaan.