Autotechnische vragen

Montagetips voor vervangen remblokken

De vervanging van remblokken is essentieel bij goed onderhoud aan een auto. Het aanbod van remonderdelen is navenant groot. Maar slechts een paar aanbieders leveren OE kwaliteit. De belangrijkste remonderdelen zijn de remblokken. De meeste remmenfabrikanten laten het wrijvingsmateriaal door specialisten ontwikkelen. Een rempad is namelijk behoorlijk high-tech. Daarbij heeft Lees meer…


Krukaspoelies

Krukaspoelies van met name moderne dieselmotoren zijn aan slijtage onderhevig, met als gevolg trillingen en extra slijtage van andere onderdelen. Via de krukaspoelie wordt de riem aangedreven die de aandrijving verzorgt van onder meer de dynamo, de stuurbekrachtigingspomp en de aircocompressor. Krukaspoelies hebben meer taken; ze dempen sinds jaar en Lees meer…


Zomerbanden, winterbanden of toch 4-seizoensbanden?

We hebben als autobezitter tegenwoordig steeds meer keuzemogelijkheden als het gaat om autobanden. We kunnen niet alleen kiezen uit vele merken, maar we moeten ook nog beslissen of we zomerbanden, winterbanden of 4-seizoenen banden willen hebben. In dit artikel willen we nader ingaan op de verschillen en de voor- en Lees meer…


Montagevoorschrift stuurhuizen en stuurpompen

Checklist: Hebt u… - De drukleidingen vervangen? (wordt aangeraden na 5 jaar) - De stuurbekrachtigingfilter vervangen? (indien aanwezig) - De spoorstangeindjes vervangen? (wordt aangeraden) - De stuurkoppeling (tussen stuurhuis en stuurkolom) vervangen?(wordt aangeraden) - De correcte diagnose gesteld? Ligt een defecte stuurbekrachtigingpomp niet aan de oorzaak van een lek in het stuurhuis? - Het stuurbekrachtigingsysteem volledig gespoeld? Lees meer…


Handleiding voor het verwisselen van gloeibougies

Handleiding voor het verwisselen van gloeibougies:   - Motor warm rijden. - Bij nog intact zijnde gloeibougies met een separaten kabel de gloeibougie 4 à 5 minuten onderspanning zetten(hierdoor wordt schoon branden bereikt). - Multifunktie-olie (kruipolie) op de schroefdraad spuiten. - Gloeibougies met het juiste gereedschap voorzichtig uit de cilinderkop schroeven. Let op, maximaal losdraaimoment van Lees meer…


Gebroken veren

Het komt steeds vaker voor dat er bij de ophanging voor of achter veren breken. Dit alles komt met name door het aantal drempels die we dagelijks met de auto moeten nemen waardoor de ophanging veel meer belast wordt. Daarbij komt dat er onder in de veerschotel altijd vuil en Lees meer…


Waterpomp vervangen

We behandelen in dit artikel het vervangen van de waterpomp, maar omdat er vele merken en modellen auto’s zijn, is het onmogelijk om gedetailleerde aanwijzingen te geven die voor elk type auto geldig zijn. Toch willen we duidelijk maken dat het plaatsen van een nieuwe waterpomp in uw auto een Lees meer…


Katalysator testen

Er zijn verschillende manieren om de katalysator te testen.   1. De kloptest: Klop de katalysator met de vuist. Als het zich om een Monoliettype handelt en men hoort hoe zich deeltjes in het binnenste bewegen, kan het zijn dat de substraten uit elkaar gegaan zijn.   2. De temperatuurtest: Voor deze test is een digitale Lees meer…


Lekkage na montage van een nieuwe waterpomp

Veel problemen met waterpompen zijn het rechtstreekse gevolg van een onjuiste montage. Dat is echter logisch te verklaren. Vroeger werd er bij montage van een nieuwe waterpomp vaak een vloeibare pakking gebruikt. Bij moderne waterpompen is dit echter uit den boze. Het aanbrengen van afdichtmiddel op de waterpomp is een Lees meer…


Wiellager montage kit met geïntegreerde ABS sensor

Moderne personenauto’s zijn uitgerust met hightech onderdelen die voor betere prestaties en implementatie zorgen van systemen in de hedendaagse voertuigen. Deze wiellager wordt geplaatst op de achteras en heeft betrekking op de voertuigen onderaan vermeld.   De wiellagers op de achteras hebben een geïntegreerde ABS-sensor van het actieve type. Deze voorzien het Lees meer…


Preventief onderhoud van uw auto

Voorkomen is beter dan genezen, dat spreekwoord geldt ook voor uw auto. Goed onderhoud, tezamen met het tijdig vervangen van kapotte of versleten onderdelen, is erg belangrijk om uw auto in top conditie te houden. En vaak gaat het om simpele routine controles, die iedereen kan uitvoeren.   Controleer de bandenspanning De spanning Lees meer…


Montagetips gasveren

Gasveren zijn hydropneumatische componenten die bestaan uit een metalen buis, een zuigerstang en bevestigingselementen. De metalen buis wordt onder hoge druk gevuld met stikstof en een geringe hoeveelheid olie. De druk in de gasveer kan oplopen tot 990N. Net zoals bij het vullen van autobanden en sommige schokdempers geldt dat Lees meer…


Aanlopende remmen

Als een plunjer te zwaar gaat of echt vast zit, zal de remvoering aan die zijde ook veel meer versleten zijn. Ook kan er een constant piepend geluid zijn. Dit komt natuurlijk door het constant aanlopen van de remblokken. Aan de velgen is vaak al te zien of te voelen Lees meer…


Hoe vervang ik een luchtfilter?

Het luchtfilter van uw auto is een belangrijk onderdeel, want het zorgt ervoor dat stofdeeltjes uit de lucht gefilterd worden, zodat alleen schone lucht gebruikt wordt voor de verbrandingsprocessen in de motor van uw auto.  Het luchtfilter moet regelmatig vervangen worden, want door een vervuild luchtfilter kunnen er problemen ontstaan. Lees meer…


Montagetips voor aandrijfassen en homokineten

Montage van aandrijfas Laat de aandrijfas niet vallen na het verwijderen van de homokinetische koppeling uit de wiel houder, terwijl de koppeling aan de bakzijde nog niet verwijderd is. Hierdoor wordt voorkomen dat de kogelkooi wordt beschadigd.  Gebruik altijd de door de automobielfabrikant voorgeschreven aanhaalkoppel.   Vergelijk materialen Controleer de onderdeelnummers van alle artikelen. Lees meer…


Montagetips voor waterpompen

De tijden dat een waterpomp een relatief eenvoudig auto-onderdeel was liggen definitief achter ons. Tegenwoordig is de waterpomp één van de belangrijkste onderdelen van de motor geworden. Een goede circulatie van de koelvloeistof heeft een grote invloed op de prestaties van de motor. Door een optimale temperatuurhuishouding, kan een motor Lees meer…


Montage van een zelfstellende koppeling

Montage van een zelfstellende koppeling: - Centreer de koppelingplaat ten opzichte van het vliegwiel met behulp van de centreerdoorn en plaats de drukgroep op de centreerpunten. - Draai nu de 3 lange bouten in het vliegwiel onder een hoek van 120 graden (elke keer 1 gat overslaan) - Zet het drukstuk (kruis) over Lees meer…


Tweemassavliegwiel

Gesitueerd tussen motor en versnellingsbak, vervult de koppeling hoofdzakelijk volgende taken: - Koppeloverdracht tussen motoren versnellingsbak zonder stokken en stoten. - Ontkoppelen van motor en versnellingsbak omschakelen mogelijk te maken. - Motortrillingen dempen om het comfort te ver beteren en de versnellingsbak te beschermen.   De technologie van gisteren Conventionele koppelingen zijn uitgerust met torsieveren met Lees meer…


Waarom krukaspoelie vervangen?

Via de krukaspoelie wordt de riem aangedreven die de aandrijving verzorgt van onder meer de dynamo, de stuurbekrachtigingspomp en de aircocompressor. Krukaspoelies hebben echter meer taken: ze dempen sinds jaar en dag ook de torsietrillingen van de  krukas. In moderne dieselmotoren voldoen deze traditionele poelies echter niet meer. Een moderne Lees meer…


Ruitenwisserbladen

Ruitenwissers zorgen bij slecht weer voor een optimaal zicht. Hoge kwaliteit ruitenwissers zijn goed bestand tegen uitdrogen waardoor het rubber flexibel blijft en de ruit goed schoon kan maken. Dit is van groot belang voor uw eigen veiligheid. Daarnaast gaan ruitenwissers met een hoge kwaliteit veel langer mee dan de Lees meer…


Montagetips schokdempers

Veel automobilisten weten het niet, maar zeker 1/3 van hen rijdt rond met slecht  afgestelde of versleten schokdempers. Daardoor rijden zij niet alleen onveilig, zij vormen tevens een sluipend gevaar op de weg voor hun medeweggebruikers. Het is dan ook aan te raden om schokdempers minimaal eenmaal per jaar te Lees meer…


cilinderkoponderdelen en pakkingen

Wij leveren een compleet programma cilinderkopdelen, zoals cilinderkoppen, pakkingsets, kopbouten en klepstoters. Specialistische onderdelen zijn vaak dichterbij dan je denkt. En sneller in huis.   U heeft bij ons nu de keuze uit ruim 260 cilinderkoppen met of zonder nokkenas. Uiteraard met de juiste pakkingsets en kopbouten van topkwaliteit. Uit de praktijk Lees meer…


Montage richtlijnen automatische spanner

Wanneer u een automatische spanner vervangt, MOET de motor koud zijn (= kamertemperatuur). Een automatische spanner is immers ontwikkeld om de dimensionale verschillen van het motorblok door thermische expansie te compenseren. Dus als u een automatische spanner op een warme motor plaatst, kan de spanner niet naar behoren werken.   De meeste Lees meer…


Vervangen van een koppeling

Koppelingen gaan tegenwoordig lang mee. Vroeger was 100.000 km al een hele prestatie, nu is een levensduur van 200.000 km al geen uitzondering meer. De centrale vraag voordat met het vervangen van een koppeling wordt begonnen, is of de koppeling nu echt wel versleten is. Vaak wordt een slippende koppeling Lees meer…


Motorschade en cilinderkoppakkingen

De oorzaak van motorschade wordt vaak afgeschoven op de cilinderkoppakking. Is deze analyse juist? We nemen een aantal schades onder de loep.   1. Gaslekkage bij een meerlagen metaal-elastomeer koppakking. Uitval door drukopbouw in het koelsysteem. Schadebeeld: Bij deze meerlagen metaalelastomeer koppakking zijn lijnvormige afdrukken te zien. Deze afdrukken zijn veroorzaakt door het Lees meer…


Behandeling van roest aan het chassis van uw auto

Roest aan het chassis van uw auto ontstaat meestal van binnenuit en kan veel funester zijn voor uw auto dan roest aan de carrosserie. Het probleem is dat roest aan het chassis meestal moeilijker te ontdekken is en ook moeilijker te verhelpen.   Beruchte plaatsen met roestproblemen zijn de dorpels of de Lees meer…


De katalysator

Al vele jaren moeten auto’s in Nederland voorzien zijn van een katalysator. De bedoeling van een katalysator is om een aantal schadelijke componenten uit het uitlaatgas van uw auto te verwijderen. Die stoffen zijn met name koolmonoxide, stikstofoxide en koolwaterstoffen. Dat gebeurt door die stoffen in andere, niet schadelijke stoffen Lees meer…


Wanneer bougies vervangen

Het wordt aangeraden om uw bougies te vervangen zodra deze op de grens van hun levensduur komt of om de 3 jaar. Maar het kan voorkomen dat bougies om een of andere reden eerder vervangen moet worden. Een normale oude bougie uit een goed werkende motor ziet er over het Lees meer…


Vijf belangrijke tips voor uw veiligheid tijdens het werken aan uw auto

De redenen waarom iemand zelf zijn auto gaat repareren of auto onderdelen gaat vervangen kunnen heel verschillend zijn. De een vind het erg leuk om aan zijn auto te sleutelen, een ander doet het om (veel) geld uit te sparen. Wat uw persoonlijke reden ook mogen zijn, het is in Lees meer…


Schokdempers controleren en vervangen

Schokdempers van een auto werken samen met de vering, om tijdens het rijden bijvoorbeeld oneffenheden in de weg op te vangen. De combinatie van vering en schokdempers moet er voor zorgen dat de wegligging van uw auto goed is. Dat is nodig om op de momenten dat de carrosserie gaat Lees meer…


Luchtmassameter montage en onderhoud tips

Vervuiling is vaak de oorzaak van een defecte luchtmassameter. Simpelweg reinigen lijkt een goede oplossing, maar is dit niet. Uit garantie-onderzoek naar defecte luchtmassameters blijkt dat de meeste luchtmassameters sterk vervuild of ‘gezandstraald’ zijn. Dit wijst er op dat niet de luchtmassameter zelf, maar een ander probleem de oorzaak van Lees meer…


Wiellagers vervangen

Zoals alle lagers zijn ook de wiellagers van uw auto aan slijtage onderhevig. U herkent een versleten wiellager aan het geluid dat zo’n lager maakt. Als een lager in orde maakt het geen geluid, maar een versleten wiellager maakt een zingend of fluitend geluid, vooral bij het bochtenwerk. Vaak gebeurt Lees meer…


Piepende remmen, wat te doen?

Een veelgehoorde klacht: piepende en trillende remmen. Trillingsproblemen kunnen worden veroorzaakt door het ontwerp van een remsysteem en de combinatie met vering, wielen en naven. Ook externe factoren zoals het klimaat, de gereden route, het type remmen, de belading en de gebruiker zijn van invloed. Er zijn meerdere redenen waarom Lees meer…


Waardoor worden koelproblemen veroorzaakt?

Het koelsysteem veroorzaakt bijna een kwart van alle pechgevallen. Ook de radiateur verdient regelmatige inspectie. Een zorgvuldige montage van een nieuwe radiateur en regelmatig onderhoud hiervan verlengt de levensduur van het koelsysteem. Bovendien voorkomt dit koelproblemen.   Een belangrijke voorwaarde voor een optimaal functionerend koelsysteem is gebruik van het juiste koelmiddel. Door Lees meer…


Wat zijn mogelijke oorzaken van defecte wiellagers?

Problemen met wiellagers worden over het algemeen vastgesteld door een geluid, maar de oorzaken kunnen verschillend zijn. Hieronder de top 3 hoofdoorzaken van een defect. Indien één van deze defecten wordt vastgesteld, blijft er meestal geen andere mogelijkheid over dan het vervangen van het lager.   1. Afdrukken of breuken in de Lees meer…


Hoe moet ik remschijven met wiellager monteren?

Hoewel de montage van remschijven met geïntegreerde wiellagers eenvoudiger, sneller en nauwkeuriger is, blijft een zorgvuldige montage nodig. Dit is onder meer van belang omdat de remschijven massief zijn. Bij een verkeerde montage kunnen de remschijven te warm worden, doordat de warmte minder wordt afgevoerd. Het gevolg is dat de Lees meer…


Wanneer remschijven vervangen?

De vier remschijven van uw auto maken deel uit van het remsysteem. Wanneer er vaart geminderd moet worden tijdens het autorijden, moet het rempedaal worden ingetrapt. Wat er op dit moment gebeurt is: de remblokken van de auto worden door de remklauw tegen de remschijven aangedrukt, hiermee wordt de snelheid Lees meer…


Wat wordt bedoeld met raammechanisme?

Bij de raammechanisme wordt in onze catalogus gesproken over comfort funktie. Comfortfunktie houd in dat als u de schakelaar van het raam langer ingedrukt houdt het raam volledig opent of sluit. U kunt dit ook herkennen aan het aantal draden aan het raammotortje. 2 draden is zonder comfortfunktie, 6 draden Lees meer…


Wat wordt bedoeld met kachelweerstand?

De kachelweerstand wordt ook wel regeleenheid verwarming genoemd. Lees meer…


Wat is links en rechts bij een auto?

Links en rechts wordt altijd gezien vanuit de bestuurderspositie. Lees meer…


Wat is een distributieset?

Ook wel tandriemset genoemd is inclusief de benodigde span en/of looprollen. Lees meer…


Hoe vind ik de juiste onderdelen voor mijn auto?

U voert uw kenteken, chassisnummer of autogegevens in op de homepage om uw auto. Uw auto wordt vervolgens getoond en u ziet in de catalogus de afdelingen voor de onderdelen van uw auto. Indien u niet weet in welke afdeling het door u gezochte onderdeel hoort, dan kunt u altijd Lees meer…