0
Winkelwagen

Je winkelwagen is leeg!

×
×
×

Porsche onderdelen supersnel in huis!

Porsche is een Duitse fabrikant van sportauto's wat is opgericht in 1931 door Ferdinand Porsche. Ferdinand Porsche is tevens de ontwerper van de eerste volkswagen genaamd de Kever. Porsche is gevestigd in Zuffenhausen, onder de rook van Stuttgart. De meest bekende modellen zijn de Porsche 911, Cayenne, Carrera en o.a. de Boxster.

Hoe is Porsche ontstaan?

In het jaar 1931 richte Ferdinand Porsche een techniekbureau op onder de naam van  ‘Dr. Ing. h.c. F. Porsche Gesellschaft'. Dit kleine bedrijfje adviseerde andere ondernemingen op het gebied van motorontwikkelingen. Naast het adviseren werden zelf ook motoren door Posche vervaardigd.

Op aanvraag van AutoUnie ontwikkelde Porsche in 1933 een 16-cilinder racewagen. De constructie van deze bolide met middenmoter werd zo overweldigend ontvangen, dat Ferdinand Porsche de opdracht van het toenmalige Zündapp en NSU kreeg, een betaalbare compacte auto voor het volk te ontwerpen, een ‘Volkswagen'.

Na het bouwen van een aantal prototypen was het uiteindelijk Adolf Hitler die Ferdinand Porsche de opdracht gaf  de "Kraft durch Freude"-wagen (wagen voor het volk) daadwerkelijk voor de massa te bouwen. Een fabriek in Wolfsburg werd hiervoor speciaal gebouwd. De eerste Volkswagen Type 1 - beter bekend als ‘Kever'- rolde in 1940 van de band. Vanaf die periode is Porsche tot op de dag van vandaag nauw verbonden aan Volkswagen. De Tweede Wereldoorlog brak aan en Porsche was genoodzaakt voertuigen voor militaire doeleinden - zoals de Kübelwagen en de Maus-tank - te vervaardigen.

Na de oorlog probeerde Porsche zich wederom te vestigen in de automobielsector, maar dat verliep moeizaam. Porsche kreeg voornamelijk orders uit de agrarische wereld om onderdelen te ontwikkelen voor tractoren. In de zomer van 1947 ontwikkelde Ferdinand een tweezits roadster op basis van de Volkswagen Kever. Precies een jaar later nam de nieuwe creatie van Ferry, de Porsche 356 ‘nr. 1', deel aan de Innsbruck City Race die het meteen wist te winnen. Niet veel later produceerde Porsche de tweede serie van de Porsche 356. Halverwege de jaren '50 realiseerde Ferdinand Porsche dat het merk veel meer potentieel had dan dat het tot nu toe had aangetoond. Hij wilde een nieuwe sportwagen - met de basisbeginselen van de 356 - bouwen die nog beter presteerde, maar die ook dagelijks gebruikt kon worden. In ieder geval moest de luchtgekoelde boxermotor uit de Porsche 356 terugkeren in deze nieuwe sportauto. En het interieur moest ruimer worden, evenals de kofferruimte. Vanaf 1962 - onder de projectnaam ‘901' - werd er in razend tempo een nieuwe sportwagen ontwikkeld. Kleinzoon van grondlegger Ferdinand Porsche; Ferdinand Alexander tekende de lijnen. Tijdens de IAA in Frankfurt (1963) introduceerde Porsche de eerste 901 die gereed was voor de openbare weg. Het Franse Peugeot had inmiddels bij Porsche geklaagd over de typenaam 901. Volgens Peugeot beheerden zij de rechten op deze driecijfercombinatie met de ‘0' in het midden. Ondertussen waren er al 49 exemplaren van de 901 vervaardigd. Ferry Porsche besloot de typenaam 901 om te dopen tot 911. Drie cijfers die legendarisch werden.