0
Winkelwagen

Je winkelwagen is leeg!

×
×
×

 

Gebroken veren


Het komt steeds vaker voor dat er bij de ophanging voor of achter veren breken. Dit alles komt met name door het aantal drempels die we dagelijks met de auto moeten nemen waardoor de ophanging veel meer belast wordt. Daarbij komt dat er onder in de veerschotel altijd vuil en vocht aanwezig is wat na verloop van tijd de buitenkant van de veer ook zal aantasten.

Als men overgaat tot het vervangen van een veer is het gebruikelijk beide veren op een as te vervangen. Omdat de nieuwe veren veel meer op spanning staan kan er hoogte verschil zijn wat dan ook weer te merken kan zijn tijdens het besturen van de auto. Daarbij komt dat de kans groot is dat de tweede veer op korte termijn ook zal breken.

De plek waar de veer breekt is doorgaans onderin de veerschotel en het stuk wat afbreekt is niet groter dan een halve of hooguit hele ring. Vaak wordt niet eens opgemerkt dat het gebeurd, en wordt het pas later opgemerkt door bijvoorbeeld het rammel geluid van het afgebroken stuk veer. Ook kan het zijn dat je het afgebroken stuk tijdens het rijden verliest (wat op zich best gevaarlijk kan zijn).

Bij de APK keuring zullen de veren op breuk gecontroleerd worden.

Soorten Veren

Je hebt natuurlijk de voor en achter veren, maar bij de voorveren kan het gaan om het macpherson veersysteem (veerpoten) of dat de veer tussen de draagarmen gemonteerd is. Deze laatste wordt dan de door de draagarmen, met als tussenstuk de naaf, bij elkaar gehouden.

Bij het vervangen van de veer “macpherson veersysteem” zal eerst de veerpoot gedemonteerd moeten worden. Als de veer tussen de draagarm zit zal deze onder de auto vervangen moeten worden.

Let op bij het naar het elkaar toe of van elkaar af draaien van de veer! Afhankelijk van het type veer kan er erg veel spanning op komen te staan. Zorg dan ook dat het gereedschap goed gemonteerd is en draai beide kanten geleidelijk aan of los zodat de veer niet scheef trekt en eruit kan schieten. Bij een kleinere auto zal het om een lichte veer gaan, maar bij een zwaardere auto of bij een veer van een verlagingsset zal de spanning op de veer vele malen groter zijn.