Remklauw

De remklauw, ook wel remtang genoemd, drukt de remblokken door een hydraulische druk tegen de remschijf aan. De remblok zit op zijn beurt weer gemonteerd in een remzadel, waar de remklauw meestal op vast gebout zit. De oudere versies hebben 2 of meerdere zuigers. Tegenwoordig zijn er steeds vaker remklauwen met een zuiger en een schuifmechanisme. Hier praat men over een zwevende klauw.

De winter is een prachtig jaargetijde, echter er is ook een keerzijde. Het winterse weer veroorzaakt immers tal van problemen. Vooral het strooizout heeft desastreuze effecten, waardoor veel onderdelen van een auto het zwaar te verduren hebben. Strooizout heeft direct, maar ook indirect een behoorlijke invloed op de mechanische delen, waarvan een goed voorbeeld de remklauwen zijn. Het vervelende is dat de pekel, door strooizout veroorzaakt, invreet op het metaal en dit valt vaak niet direct op. De schade openbaart zich in een later stadium. Het is dan ook van groot belang om delen zoals remklauwen schoon en gangbaar te houden.

Indien de remklauwen vervangen moeten worden, is het goed om te weten dat carpartsdirect.nl een zeer omvangrijk assortiment gereviseerde remklauwen van topkwaliteit voor Europese en Aziatische auto’s levert. Deze voldoen aan de strengste kwaliteitsnormen. Een defecte remklauw kan bij uw grossier worden ingeleverd, waarna het statiegeld via het ‘Back In Box’-systeem wordt geretourneerd. Op de gereviseerde klauw wordt ook statiegeld berekend, zodat de aanvoer van oude klauwen gegarandeerd is.
Let op: voor de complexere EPB-remklauwen wordt een hoger statiegeld tarief gehanteerd. De gereviseerde remklauwen die carpartsdirect.nl levert, zijn stuk voor stuk onderworpen aan een strenge in- en uitwendige controle. Uiteraard zijn ze voorzien van alle noodzakelijke nieuwe onderdelen, zoals nieuwe rubberdelen, glijbussen, zuigers, handremhevels, veren en een nieuw handremmechanisme. Na het omvangrijke revisieproces worden de remklauwen nog tweemaal op druk getest.

Er zijn twee verschillende soorten remklauwen: vaste en zwevende uitvoeringen. Wat zijn de verschillen? Een vaste remklauw is voorzien van tenminste twee zuigers aan weerszijden van de schijf om de remkracht te verhogen. In tegenstelling tot een zwevende remklauw zit een vaste remklauw vast op de naaf. Het voordeel van vaste remklauwen, ten opzichte van zwevende remklauwen, is dat je minder in beweging hoeft te brengen. Dit resulteert in een betere krachtoverbrenging. Ook zorgt het ontbreken van het glijmechanisme er voor dat de remklauwen hierop vast komen te zitten. Het nadeel is dat door de constructie, zowel de remklauw als de remschijf minder gekoeld worden.

Zwevende remklauwen schuiven heen en weer over glijblokken en hebben alleen aan de binnenzijde van de remschijf één of meer zuigers. Het voordeel ten opzichte van vaste remklauwen is dat er minder hydraulische delen in zitten, welke lekkage kunnen veroorzaken. Ook is door het ontbreken van extra cilinders de koeling op de remschijf beter. Het nadeel is dat glijmechanisme regelmatig gecontroleerd moet worden en indien noodzakelijk gangbaar gemaakt worden. Het niet gangbaar houden kan vervangen van de remklauw tot gevolg hebben.

Een relatief nieuwe ontwikkeling zijn de zogenaamde de EPB-remklauwen (Electronic Parking Brake). Bij deze remklauwen wordt het handremmechanisme niet door een mechanische overbrenging zoals een hevel of pedaal aangestuurd, maar elektronisch door een schakelaar in de auto. Voor het aandrukken van de remblokken zorgt een op de remklauw gemonteerde servomotor. De elektronica op deze remklauw heeft tal van voordelen, zoals het automatisch ingrijpen bij het terugrollen op een heuvel en ondersteuning van de automatisch geregelde Stop and Go functie.

De meeste autofabrikanten schrijven voor om de remvloeistof elke 1 à 2 jaar te vervangen, onafhankelijk van het aantal gereden kilometers. Bovendien veroudert en vervuilt remvloeistof in de loop der tijd. De hydraulische remdelen hebben bewegende onderdelen, waardoor er residu in de remvloeistof achterblijft. De conclusie is dat het periodiek vervangen van de remvloeistof onnodige defecten aan de remklauwen kan voorkomen. Tijdig vervangen van de remvloeistof bespaart vaak een dure reparatie.



Voer uw kenteken in of selecteer uw auto!