Cilinderkop

De cilinderkop is een onderdeel van de verbrandingsmotor. De cilinderkop is bovenop het motorblok bevestigd en is de afsluiting van de cilinders. Een cilinderkop is de verbinding tussen een koppakking en het motorblok en zorgt ervoor dat beide goed afgesloten zijn. Een cilinderkop is een zeer kwetsbaar onderdeel, deze trekt namelijk sneller krom wanneer de temperatuur te hoog is door een gebrek aan koelvloeistof. Zo dicht de koppakking niet meer af. Met alle gevolgen van dien.

Cilinderkoppakking

De koppakking zit tussen het motorblok en de cilinderkop. Op de cilinderkop zit weer de kleppendeksel. Men verwart de koppakking ook nog wel eens met de kleppendeksel pakking.

In het motorblok bevinden zich meerdere olie- en koelwaterkanalen die ook in verbinding staan met de cilinderkop. De koppakking zorgt hierbij o.a. voor de afdichting tussen motorblok en cilinderkop echter kan deze op den duur op verschillende posities stuk gaan.

Enkele voorbeelden:

1) Er kan een lek ontstaan tussen koelwater en cilinder. Dit is te herkennen aan de witte rook in de uitlaat als het koelwater in de cilinder terecht komt.

2) Er kan water bij de olie terecht komen waardoor bij de oliepeilstok een witte drap te zien is.

3) Er kan olie bij het koelwater terecht komen waardoor het koelwater een witte smurrie wordt.

4) De koppakking kan ook kapot zijn tussen twee cilinders in.



Voer uw kenteken in of selecteer uw auto!