Krukaspoelie

Op de krukas zit een grote zware poelie of ook wel trillingsdemper genoemd. Het is normaal een rubber-metaalonderdeel dat oorspronkelijk bedoeld was om de torsietrillingen van de krukas te dempen. Krukaspoelies zijn aan slijtage onderhevig. Om trillingen en extra slijtage van andere onderdelen te voorkomen, is regelmatige controle noodzakelijk.

Via de krukaspoelie wordt de riem aangedreven die de aandrijving verzorgt van onder meer de dynamo, de stuurbekrachtigingspomp en de aircocompressor. Krukaspoelies hebben echter meer taken: ze dempen sinds jaar en dag ook de torsietrillingen van de krukas. In moderne dieselmotoren voldoen deze traditionele poelies echter niet meer. Een moderne krukaspoelie van topkwaliteit moet ook lage frequentietrillingen van de motor bestrijden. Deze trillingen zijn een direct gevolg van de maatregelen die de autofabrikanten nemen om dieselmotoren schoner en zuiniger te maken. Het stationair toerental loopt terug, de compressieverhouding stijgt. Daardoor nemen de lage frequentietrillingen van de motor toe.

Ook de moderne, ontkoppelde krukaspoelie met geïntegreerde trillingdemper is aan slijtage onderhevig. Het advies luidt daarom om moderne krukaspoelies elke 60.000 kilometer te controleren. Daarnaast is het aan te raden om de krukaspoelie tegelijkertijd met de distributieriem te vervangen.



Voer uw kenteken in of selecteer uw auto!